Siirry sisältöön

BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly 2017/31

Lakiesitys HR3364 tuo tiukennuksia olemassaoleviin pakotteisiin, antaa mahdollisuuden asettaa uusia pakotteita ja rajoittaa presidentin oikeuksia keventää tai poistaa niitä. Euroopassa suurinta huomiota on herättänyt lakiin kirjattu mahdollisuus laajentaa pakotteita koskemaan Venäjän öljyn ja kaasun vientiputkistojen ylläpitoa, laajentamista tai uusien putkien rakentamista. Tämä voisi koskea esim. Siperian voima-, NordStream2- ja TurkishStream kaasuputkia tai Ust-Lugan LNG-hanketta. Mikäli pykälän mahdollistamat talouspakotteet otettaisiin käyttöön, vaikutukset voisivat tuntua useissa eurooppalaisissa energiayhtiöissä.

Talouspakotteiden valvonta on vaikeaa ja joskus tulkinnanvaraista. Tuore esimerkki on öljyjätti Exxon, joka ilmoitti valittavansa sille asetetuista 2 milj. dollarin sakoista. Sakkojen syy on vuonna 2014 Rosneftin kanssa solmittu sopimus, jonka solmiminen Yhdysvaltain valtionvarainministeriön näkemyksen mukaan rikkoo voimassaolevia pakotteita. Vastaavasti saksalainen Siemens on joutunut myöntämään, että sen pietarilaisen yhteisyrityksen valmistamat kaasuturbiinit ovat EU:n asettamien pakotteiden vastaisesti päätyneet Krimille rakennettavaan voimalaitokseen.

Kongressin päätöksen jälkeen Venäjä ilmoitti rajaavansa Yhdysvaltojen maassa olevien edustustojen henkilöstön 445 henkeen ja estävänsä Moskovan suurlähetystön kesähuvilan käytön. Toimet ovat vähintään osittain vastatoimi Yhdysvaltojen joulukuussa 2016 ilmoittamille toimille, joiden seurauksena Venäjä mm. joutui luopumaan kahdesta Washingtonin ulkopuolella sijainneesta kiinteistöstä.