BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly 2022/47

EU:n tuontikielto venäläiselle raakaöljylle on tulossa voimaan 5.12. Kielto kattaa meritse tuotavan öljyn. Raakaöljyä tuodaan Venäjältä EU-maihin myös putkea pitkin. Putkiöljyn suurimmat ostajat Saksa ja Puola ovat ilmoittaneet lopettavansa samaan aikaan myös putkiöljyn tuonnin.

Siten Venäjän täytyy joulukuussa löytää uusia markkinoita lähes neljännekselle raakaöljyn viennistään. Määrä on samaa kokoluokkaa, kuin Venäjän öljynviennin yhteenlaskettu lisäys Kiinaan, Intiaan ja Turkkiin hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Venäjän ei välttämättä ole helppoa lisätä vientiä näihin maihin enää yhtä paljon. Muita merkittäviä vientimarkkinoita Venäjä ei ainakaan toistaiseksi ole öljylleen löytänyt.

Samaan aikaan EU:n tuontikiellon kanssa on määrä astua voimaan myös G7-maiden sopima hintakattomekanismi venäläiselle öljylle. Markkinoita hallitsevat EU:n ja Iso-Britannian yritykset voivat tarjota laivaus-, vakuutus- ja rahoituspalveluja vain hintakaton puitteissa ostetun venäläisen raakaöljyn kuljetuksille. Hintakattomekanismin tarkoituksena on vähentää Venäjän vientituloja. Venäjän öljynvientiä ei kuitenkaan ole tarkoitus tyrehdyttää öljyn maailmanmarkkinahinnan jyrkän nousun välttämiseksi.

Venäjä on ilmoittanut, ettei se aio noudattaa hintakattoa. Hintakattomekanismi voi rajoittaa Venäjän öljynvientimahdollisuuksia entisestään. Mekanismin täsmällisiä vaikutuksia on kuitenkin vielä vaikea arvioida, sillä sen yksityiskohtia ei ole julkaistu. Tämän viikon mediatietojen mukaan kattohinnaksi kaavaillaan 65–70 dollaria tynnyriltä. Marraskuussa Urals-öljyn hinta on ollut keskimäärin 75 dollaria tynnyriltä. EU:n tuontikiellon ja hintakattomekanismin seurauksia on analysoitu tarkemmin BOFIT blogissa.

 

Venäjä on menettämässä merkittävän osan raakaöljyn vientikysynnästä EU:n pakotteiden tullessa voimaan202247_v3.png

Lähteet: Bloomberg, Eurostat, JPMorgan, BOFIT.

 


Näytä viikkokatsaus 2022/46