Siirry sisältöön

BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly 2019/50

Shanghaista, Pekingistä, Jiangsusta ja Zhejiangista tutkimukseen osallistuneet koululaiset saivat parhaat pisteet kaikilla osa-alueilla eli lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä. Etenkin matematiikassa ja luonnontieteissä kiinalaisten tulokset olivat erinomaisia. Matematiikassa huonosti menestyneitä oli vain 2 % kiinalaisoppilaista, mikä on vähemmän kuin missään muualla.

Kiina ei maana osallistu PISA-testeihin, vaan OECD käyttää mukana olevista kiinalaisista koulutusjärjestelmistä nimitystä S-P-J-Z (Kiina) -nimitystä. Vaikka mukana olevien kiinalaisalueiden yhteenlaskettu väkiluku on 180 miljoonaa, on epäselvää, kuinka hyvin näiden vauraiden alueiden tulokset kuvaavat koko maan tilannetta. Opetuksen tason tiedetään vaihtelevan suuresti maan sisällä. Koulutusjärjestelmien tehokkuuteen liittyen PISA-tutkimuksesta käy myös selville, että kiinalaisopiskelijat käyttävät viikossa noin 57 tuntia opiskeluun, mikä on toiseksi eniten mukana olleista maista. Suomalaisopiskelijat käyttävät opiskeluun noin 37 tuntia viikossa, mikä on vähiten tutkituista maista.

Hongkongin ja Macaon tulokset ovat myös hyvät. Monissa muissakin Aasian maissa, kuten Singaporessa, Japanissa ja Etelä-Koreassa, oppilaiden suoritukset ovat perinteisesti olleet erinomaiset. Viro ja Suomi ovat Euroopan parhaiten menestyneitä maita. Venäläiset menestyivät hiukan OECD-maiden keskiarvoa huonommin kaikilla kolmella osa-alueella.

PISA on OECD:n kolmen vuoden välein koordinoima kansainvälinen vertailu, jossa testataan 15–16-vuotiaiden koululaisten osaamista. Läheskään kaikki osallistuvat maat eivät ole OECD:n jäseniä. Kaikkia oppilaita ei testata, vaan osallistuvasta maasta valitaan otos kouluja. Kouluilla on mahdollisuus kieltäytyä osallistumisesta, eivätkä otoksiin valituista oppilaistakaan kaikki osallistu.


Näytä viikkokatsaus 2019/49 Näytä viikkokatsaus 2019/51