BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2019/49

Hallitusten välinen sopimus sillan rakentamisesta solmittiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1995. Rakennustyöt tyssäsivät kuitenkin heti alkuunsa rahoituksen puutteeseen. Sopimus uudistettiin 20 vuotta myöhemmin ja rakennustöihin ryhdyttiin kiinalaispankista saadun luoton tukemana joulukuussa 2016.

Runsaan kilometrin pituinen maantiesilta yhdistää Amur-joen ylitse Blagoveshenskin ja Heihen kaupungit. Venäjä ja Kiina rakensivat sillan puoliksi. Kiinan osuus valmistui jo syksyllä 2018 ja sen on arvioitu maksaneen noin 5 mrd. ruplaa (70 milj. euroa). Venäjä sai oman puoliskonsa valmiiksi marraskuun lopussa ja sen hinnaksi tuli lähes 14 mrd. ruplaa (200 milj. euroa). Tavaraliikenteelle silta on määrä avata ensi keväänä. Matkustajaliikenne arvioidaan saatavan käyntiin vasta puolentoista vuoden kuluttua, koska Venäjän täytyy vielä rakentaa sillan yhteyteen rajanylityspaikka.

Kiina on tärkeä talouskumppani Amurin alueelle. Kiinan osuus alueen viennistä oli viime vuonna yli 90 % ja tuonnista lähes 75 %. Suoria sijoituksia kiinalaiset ovat tehneet alueelle 60 milj. dollarin arvosta. Kiina on alueen toiseksi tärkein ulkomainen sijoittaja Kyproksen jälkeen (Kyprokselta peräisin olevat investoinnit saattavat olla venäläistä alkuperää). Lisäksi BBC:n hiljattain tekemän selvityksen mukaan Amurin alueen viljelyalasta ainakin 10 % on kiinalaisten hallinnassa.


Näytä viikkokatsaus 2019/48 Näytä viikkokatsaus 2019/50