BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2017/18

Kiinassa valmistettiin tammi-maaliskuussa 6,1 miljoonaa henkilöautoa, mikä on 7 % enemmän kuin samaan aikaan vuonna 2016. Tuotannon kasvuvauhti on kuitenkin hidastumassa. Viimeisen vuoden aikana Kiinassa valmistui vajaat 25 milj. henkilöautoa ja melkein 4 milj. kuorma- ja linja-autoa.

Henkilöautoja myytiin ensimmäisellä neljänneksellä 5 % enemmän kuin vuosi sitten. Kiinassa autojen myynti ja tuotanto kulkevat käsi kädessä, sillä tuotannosta vain alle 2 % menee vientiin ja myynnistä alle 4 % on tuontiautoja.

Henkilöautojen tuotannon ja myynnin kasvun huomattavaan kiihtymiseen viime vuoden jälkipuoliskolla vaikutti tiedossa ollut pienimoottoristen henkilöautojen verotuksen kiristyminen. Elvytyspolitiikkaan liittyvän verohelpotuksen takia auton ostaja maksoi viime vuonna vain 5 prosentin ostoveroa, kun tänä vuonna vero on 7,5 % ja ensi vuonna 10 %.

Vaikka Kiinassa myydyistä autoista ulkomailta tuotujen autojen osuus on pieni, ulkomaiset merkit hallitsevat markkinoita. Alle puolet myydyistä autoista on kotimaisia merkkejä. Ulkomaisten tuottajien on pakko tehdä yhteistyötä kiinalaistuottajien kanssa, sillä ulkomainen toimija voi omistaa Kiinassa olevasta tuotantolaitoksesta korkeintaan 50 %. Bloombergin mukaan tätä rajoitusta ollaan mahdollisesti höllentämässä osana valtionyritysten tehostamista ja markkinoiden avaamispaineita. Autoteollisuuden tulevaisuuteen vaikuttaa myös suunnitteilla oleva tuottajakohtainen minimikiintiö sähköautoille.

Kiinan henkilöautojen tuotanto ja ulkomaankauppa vuositasolla

Lähde: CEIC


Näytä viikkokatsaus 2017/17 Näytä viikkokatsaus 2017/19