BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2017/11

Vuonna 2005 autokanta oli alle 180 autoa tuhatta asukasta kohden, mutta kasvu on ollut nopeaa. Globaalin finanssikriisin jälkeisten tukien voimin uusia autoja myytiin 2010—2014 vuosittain noin 2,6 miljoonaa. Vuonna 2015 taloustaantuman myötä automyynti romahti 1,6 miljoonaan ja vuonna 2016 myytiin vain 1,4 miljoonaa uutta henkilöautoa. Autokannan kasvun odotetaan kuitenkin jatkuvan, sillä asukasta kohden tarkasteltuna Venäjän autokanta on edelleen pienehkö. EU-maissa keskimäärin on noin 500 autoa tuhatta asukasta kohden, kun vastaava luku Venäjällä on nyt noin 315.

Yhä suurempi osa myydyistä autoista on valmistettu Venäjällä, ja tuontiautojen markkinaosuus on supistunut noin neljännekseen. Kasvava markkina ja tiukentuneet kotimaisuusvaatimukset ovat saaneet monet ulkomaalaiset autojätit rakentamaan omia kokoonpanolinjoja tai hankkimaan omistuksia venäläisistä autotuottajista. Tunnetuin esimerkki on Renault-Nissanin vuodesta 2014 enemmistöomistama Avtovaz, jonka Lada on yhä maan myydyin automerkki. Viimeisin tulokas on Daimler, joka ilmoitti helmikuussa perustavansa Mercedes-Benz henkilöautojen kokoonpanotehtaan Moskovan alueelle. Daimlerin uusi tehdas mukaan lukien Venäjällä on 17 ulkomaisten autonvalmistajien kokoonpanotehdasta. Yli puolet kaikista myydyistä autoista on Venäjällä kokoonpantuja ulkomaisia merkkejä.

Uudet kokoonpanotehtaat ovat tehostaneet tuotantoa merkittävästi, ja autoteollisuus työllistää enää alle 190 000 henkeä. Kaikkiaan kuljetusvälineiden ja niiden osien tuotanto työllistää lähemmäs miljoona venäläistä eli hieman alle 15 % teollisuuden työllisistä. Autoteollisuus on kuitenkin noussut viime vuosien teollisuuden tukiohjelmissa keskeisten prioriteettialojen joukkoon. Vuonna 2017 autoteollisuuden erilaisiin tukiohjelmiin on federaatiobudjetissa varattu 62 mrd. ruplaa (1 mrd. euroa). Hallituksen tavoitteena on sekä tukea kotimaista tuotantoa että kasvattaa henkilöautojen vientiä. Toistaiseksi kokoonpanotehtaiden kiinnostus vientiin on ollut vähäistä, sillä tuotanto on suunnattu nimenomaan Venäjän markkinoille. Ruplan heikkeneminen ei ole tuntuvasti parantanut venäläisten autojen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla, koska valtaosa komponenteista tuodaan ulkomailta. Vuonna 2016 Venäjältä vietiin 68 000 henkilöautoa, noin 50 % vähemmän kuin vuonna 2014.

Vuoden 2017 alusta alkaen Venäjällä myydyissä ja maahantuoduissa autoissa on oltava asennettuna venäläinen ERA-GLONASS -hälytysjärjestelmä. Lisävaatimus tekee erityisesti käytettyjen autojen maahantuonnista aikaisempaa kalliimpaa, mutta kotoperäiset määräykset tuskin avittavat vientiponnisteluja.


Näytä viikkokatsaus 2017/10 Näytä viikkokatsaus 2017/12