BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2016/46

Yksiselitteistä määritelmää keskiluokalle ei ole, joten arviot sen koosta Kiinassakin vaihtelevat. Pew-tutkimuskeskuksen mukaan vuosien 2001–2011 välillä keskiluokan osuus väestöstä kasvoi 3 prosentista 18 prosenttiin, kun määritelmänä käytettään ostovoimakorjattua 10–20 dollarin päivätuloa. Kiinan osuus maailman keskiluokasta on Pewin tilastoissa 30 %. Vuosina 2001–2011 köyhien osuus Kiinan väestöstä laski 41 prosentista 12 prosenttiin ja köyhyysrajan ylittäneiden, muttei vielä keskiluokkaan yltävien, osuus kasvoi 57 prosentista 66 prosenttiin. Economists Intelligence Unit (EIU) määrittelee keskiluokan hyvin laajasti (yksilöt, joiden vuositulot ovat 13 000–200 000 juania, eli 2 000–30 000 dollaria). Keskiluokan osuuden väestöstä arvioidaan kasvavan nykyisestä 60 prosentista 75 prosenttiin vuonna 2030.

Kiinan keskiluokka on maailman suurin myös varallisuudella mitaten. Credit Suisse laskee keskiluokkaan ne aikuiset, joiden varallisuus on ostovoimakorjatusti vähintään 50 000 dollaria. Vuonna 2015 Kiinan keskiluokkaan kuului 109 miljoonaa henkeä (11 % väestöstä). Vertailussa 16 % maailman keskiluokasta on kiinalaisia.

Kiinan keskiluokka on vielä nykyisin keskittynyt suuriin kaupunkeihin, mutta suurin osa keskiluokan kasvusta tulee pienemmistä kaupungeista. Boston Consulting Group arvioi kaupunkien kotitalouksista yli 40 prosentin kuuluvan keskiluokkaan. Lisäksi 80 % kaupunkiväestöstä omistaa kotinsa, mutta vain 30 % sijoittaa osakeisiin. Kasvavan keskiluokan ohella Kiinassa on suuri vähävaraisten joukko, joka koostuu pääasiassa maaseudun asukkaista.

Kiinan kuluttajamarkkina on maailman toiseksi suurin ja kasvava keskiluokka tarkoittaa yhä kasvavia markkinoita. Joidenkin arvioiden mukaan Kiina on jo nyt maailman suurin luksustuotteiden markkina, ja konsulttiyhtiö PwC uskoo Kiinan elokuvateatterimarkkinoiden nousevan ensi vuonna Yhdysvaltojen ohi maailman suurimmiksi. Niin ikään Kiinan verkkomarkkina on arviolta jo yhtä suuri kuin Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinat yhteensä. EIU arvioi keskimääräisen kuluttajan ostovoiman vuoden 2030 Kiinassa vastaavan nykyistä tasoa Etelä-Koreassa tai vuoden 2000 Yhdysvalloissa, kun mittarina on ostovoimakorjattu BKT/asukas.


Näytä viikkokatsaus 2016/45 Näytä viikkokatsaus 2016/47