BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2016/46
Kiinan keskiluokka on maailman suurin myös varallisuudella mitaten. Credit Suisse laskee keskiluokkaan ne aikuiset, joiden varallisuus on ostovoimakorjatusti vähintään 50 000 dollaria. Vuonna 2015 Kiinan keskiluokkaan kuului 109 miljoonaa henkeä (11 % väestöstä). Vertailussa 16 % maailman keskiluokasta on kiinalaisia.
Kiinan keskiluokka on vielä nykyisin keskittynyt suuriin kaupunkeihin, mutta suurin osa keskiluokan kasvusta tulee pienemmistä kaupungeista. Boston Consulting Group arvioi kaupunkien kotitalouksista yli 40 prosentin kuuluvan keskiluokkaan. Lisäksi 80 % kaupunkiväestöstä omistaa kotinsa, mutta vain 30 % sijoittaa osakeisiin. Kasvavan keskiluokan ohella Kiinassa on suuri vähävaraisten joukko, joka koostuu pääasiassa maaseudun asukkaista.
Kiinan kuluttajamarkkina on maailman toiseksi suurin ja kasvava keskiluokka tarkoittaa yhä kasvavia markkinoita. Joidenkin arvioiden mukaan Kiina on jo nyt maailman suurin luksustuotteiden markkina, ja konsulttiyhtiö PwC uskoo Kiinan elokuvateatterimarkkinoiden nousevan ensi vuonna Yhdysvaltojen ohi maailman suurimmiksi. Niin ikään Kiinan verkkomarkkina on arviolta jo yhtä suuri kuin Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinat yhteensä. EIU arvioi keskimääräisen kuluttajan ostovoiman vuoden 2030 Kiinassa vastaavan nykyistä tasoa Etelä-Koreassa tai vuoden 2000 Yhdysvalloissa, kun mittarina on ostovoimakorjattu BKT/asukas.