BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2023/02

Kiinassa tehtiin joulukuun alussa täyskäännös koronapolitiikassa, kun virus levisi nopeasti ympäri maata ja kävi selväksi, ettei tukahduttamistoimilla enää pystytty pitämään tartuntoja kurissa. Kiinan kansalliset terveysviranomaiset ovat arvioineet, että nykyinen tartunta-aalto saavuttaisi huippunsa tammikuun lopussa. Toisissa arvioissa ensimmäinen tartuntahuippu olisi jo ohitettu tai vähintäänkin käsillä. Koska viralliset massatestaukset on lopetettu, tartuntamääristä on mahdotonta saada todellista kokonaiskuvaa.

Ensimmäisen tartuntahuipun taittumisen puolesta puhuvat myös tilastot kaupunkien sisäisestä liikkuvuudesta. Metrolla päivittäin matkustavien lukumäärät ovat pandemian aikana heijastelleet hyvin tartuntatapausten kasvua ja osittaisia sulkutoimia. Matkustusmäärät vähenivät yleisesti joulukuun toisella viikolla koronapolitiikan täyskäännöksen jälkeen. Palautuminen on alkanut eri kaupungeissa hieman eri aikoihin. Esimerkiksi Pekingissä ja Guangzhoussa matkustajamäärät lähtivät uudestaan nousuun jo jouluviikolla, Shanghaissa viikkoa myöhemmin. Tammikuun toisella viikolla Shanghain metromatkojen määrä oli yhä noin 20 % pienempi kuin parhaimmillaan pandemian aikana ja yli 30 % vuoden 2019 tasoja alempana. Reilun viikon päästä alkava uuden vuoden viikon mittainen vapaa nostanee maan sisäisten matkojen lukumäärää selvästi, kun kiinalaiset pääsevät monen vuoden tauon jälkeen vapaasti matkustamaan kotiseuduilleen. Jo joulukuun aikana lentomatkoja varattiin enemmän kuin pitkään aikaan, mikä näkyi myös lentolippujen hintojen nousuna.

Joulukuussa Kiinan viralliset ostopäällikköindeksit olivat jonkin verran alempana kuin edellisen vakavan tartuntapiikin aikoihin huhtikuussa 2022. Teollisuuden ostopäällikköindeksi laski 47 pisteeseen ja palvelusektorilla 39 pisteeseen. Markitin ostopäällikköindeksit, jotka painottavat suhteellisesti enemmän yksityisiä ja vientiyrityksiä, osoittivat nekin taloudellisen aktiviteetin supistuneen. Kaupunkien sisäisen liikkumisen varovainen palautuminen tarkoittanee yksityisen kulutuksen ja sitä kautta myös palvelualojen toiminnan elpymistä seuraavien kuukausien aikana. Tosin nykyinen tartunta-aalto tuskin jää viimeiseksi.

Kiinan tartuntatapausten nousu ja erinäiset rajoitukset ovat pandemiavuosina näkyneet myös esimerkiksi Shanghain satamaan jumiin jääneinä konttilaivoina ja sitä kautta tuotantoketjuhäiriöinä maailmankaupassa. Kiel institute julkaisee mm. Shanghain ja Zhejiangin satamissa jumissa olevien konttilaivojen osuutta maailman tavarakaupan konttiliikenteestä. Korkeimmillaan osuus kävi 5,5 prosentissa alkuvuodesta 2020. Joulukuussa 2022 osuus lähti uudestaan nousuun tartuntatapausten kasvaessa, samalla kun kaupungin sisäinen liikkuvuus heikkeni oleellisesti. Metroliikenteen toipuminen alkuvuodesta enteilee helpotuksia tulevina viikkoina myös satamiin.

Tammikuun 8. päivän jälkeen poistettiin myös maahantuloa tehokkaasti rajoittaneet pitkät karanteeniajat. Nyt pandemiasta muistuttaa enää vaatimus korkeintaan kaksi vuorokautta vanhasta negatiivisesta koronatestituloksesta.

Shanghaissa kaupungin sisäinen liikkuvuus on alkuvuodesta noussut, enteilee helpotusta satamajumeihin 

202302_k1.png

Lähteet: Metro Shanghai, Kiel Institute, Macrobond ja BOFIT.


Näytä viikkokatsaus 2023/01 Näytä viikkokatsaus 2023/03