Siirry sisältöön

BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly 2018/01

Kiina on jo vuosia ollut maailman suurin automarkkina. Kiinan autoistuminen on ollut nopeaa, sillä Kiinan henkilöautokanta kasvoi vuoden 2012 noin 90 miljoonasta 160 miljoonaan autoon vuonna 2016. Kasvunvaraa on edelleen roimasti, sillä kaupunkialueilla oli vuonna 2016 edelleen vain 0,35 autoa kotitaloutta kohden, kun esimerkiksi Suomessa autoja on noin yksi per kotitalous (maaseutu- ja kaupunkialueet).

Automarkkinan kasvu kuitenkin hidastui vuonna 2017. Tammi-marraskuussa henkilöautoja myytiin määrällisesti vain 2 % enemmän kuin vuotta aiemmin, kun edellisvuonna myynti kasvoi 16 %. Tällä hetkellä Kiinan vuosittainen uusien autojen markkina käsittää lähes 25 miljoonaa henkilöautoa ja runsaat 4 miljoonaa hyötyajoneuvoa.

Vuoden 2016 nopea kasvu selittyy paljolti verokannustimilla, sillä valtio puolitti alle 1,6-litraisten autojen myyntiveron 5 prosenttiin vuodeksi 2016. Vuonna 2017 myyntivero nostettiin 7,5 prosenttiin ja tämän vuoden alussa se palautui 10 prosenttiin. Verotuksen kiristymisen vuoksi tulevan vuoden kasvuodotukset ovat vaisut, vaikka sisämaan pienempien kaupunkien vaurastuminen ja autolainojen yleistyminen tukevat autokaupan kasvua.

Kotimaisten automerkkien markkinaosuus pysyi 43 prosentissa tammi-marraskuussa 2017. Kiina on pyrkinyt aktiivisesti tukemaan kotimaista autoteollisuuttaan ulkomaisten toimijoiden kustannuksella. Ulkomaisten autovalmistajien on mm. muodostettava yhteisyrityksiä kiinalaisten yritysten kanssa toimiakseen Kiinassa.

Sähkö- ja hybridiautojen myynti kasvoi Kiinassa viime vuonna puoleen miljoonaan kappaleeseen, mikä on noin puolet koko maailmassa myydyistä sähkö- ja hybridiautoista. Nopeasta kasvusta huolimatta näiden autojen myynti on vain muutaman prosentin koko henkilöautokaupasta.