BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2015/14

Hallitus antoi 27.3.2015 duumalle lakiesityksen, joka vapauttaa mahdollisista rangaistuksista yksityishenkilöt, jotka oma-aloitteisesti ilmoittavat veroviranomaisille ulkomailla olevan omaisuutensa. Ilmoitus on jätettävä kuluvan vuoden loppuun mennessä. Hallituksen ja presidentin tapaamisessa 25.3.2015 esillä olleista kahdesta lakivaihtoehdosta valituksi tuli liberaalimpi versio, joka mahdollistaa täydellisen armahduksen ilman sanktioita.

Venäjän kansalaisilla lukuun ottamatta ministereitä, kansanedustajia ja valtion virkamiehiä on oikeus pitää pankkitilejä ja omistaa muuta omaisuutta ulkomailla. Venäjältä voi kuitenkin viedä ilman viranomaisille tehtävää ilmoitusta kerrallaan rahaa korkeintaan 10 000 dollarin arvosta. Lisäksi tilillepanot ulkomaisiin pankkeihin on useissa tapauksissa tehtävä venäläisen pankin kautta. Määräysten rikkomisesta seuraa sakkorangaistus.

Armahduslakiluonnoksessa taataan ilmoitettujen tietojen ehdoton luottamuksellisuus ja se, ettei tietoja luovuteta muille viranomaisille eikä niitä voida käyttää rikossyytteiden perusteena.

Ilmoituksessa ei tarvitse kertoa ulkomaisen omaisuuden alkuperää. Jos omaisuudesta ei ole aikanaan maksettu veroja, on ne suoritettava. Se, kuinka suurina ja kuinka pitkältä ajalta verot pannaan maksuun, määrätään myöhemmin asetuksella. Armahdus ei edellytä omaisuuden siirtämistä Venäjälle. Jos omaisuus kuitenkin on veroparatiisivaltiossa, on se kotiutettava.

Armahduksen myötä yksityishenkilöt voivat mm. laillistaa ulkomaista omaisuuttaan, joka on pidetty nimellisten omistajien nimissä. Bulvaaniomistajien käyttö ulkomaisessa omistuksessa on melko yleistä.

Myöhemmin annettavalla asetuksella määrätään armahduksen kattavuus eli se, koskeeko armahdus muutakin omaisuutta kuin sitä, josta on jätetty verot maksamatta, esim. rahanpesuun tai muuhun rikolliseen toimintaan liittyvää omaisuutta.

Venäjän viranomaiset ovat valmistelun aikana olleet yhteydessä kansainväliseen rahanpesun vastaiseen toimintaryhmään FATFiin (Financial Action Task Force). FATF on esittänyt epäilynsä siitä, että armahduslaki ei ole kaikkien sen suositusten mukainen; suositusten mukaan viranomaisten on mm. luovutettava toisilleen kaikki mahdollista rahanpesua tai terrorismin rahoitusta koskevat tiedot. Jos Venäjän armahduslain todetaan rikkovan FATFin periaatteita, voidaan Venäjä siirtää FATFin ns. mustalle listalle, jolla olevien maiden toimet rahanpesun estämiseksi katsotaan riittämättömiksi.


Näytä viikkokatsaus 2015/13 Näytä viikkokatsaus 2015/15