BOFIT Viikkokatsaus 41/2025

Venäjän uusi budjettikehikko ei lupaa tukea hiipuvalle talouskasvulle



Venäjän talouskasvu jatkui vaimeana myös elokuussa. Etenkin investointien hiipuminen on painanut talouskehitystä. Uusi alustava budjettiesitys ei myöskään lupaa tukea talouskasvulle. Jos budjettisuunnitelmista pidetään kiinni, valtiontalouden menot supistuvat reaalisesti tämän vuoden lopussa ja ensi vuonna. Budjettikehikon taustalla näyttää kuitenkin olevan odotus siitä, että Venäjä saavuttaa tavoitteensa Ukrainan sodassa lähitulevaisuudessa ja taistelut voidaan lopettaa. Jos tämä odotus ei toteudu, budjettimenoja voidaan joutua lisäämään huomattavasti suunniteltua enemmän, kuten vuonna 2023. Jo nykysuunnitelmilla valtiontalouden alijäämä paisuu tänä vuonna huomattavasti ja valtion velka kasvaa. Tulevina vuosina yhä laajempi joukko venäläisiä joutuu osallistumaan sodan kustannuksiin veronkorotusten myötä. Venäjän uutta budjettikehikkoa on tarkasteltu myös tuoreessa BOFIT-blogissa.   

Venäjän talouskehitys jatkuu vaisuna 

Venäjän talouskasvu oli edelleen vaimeaa elokuussa. Talousministeriön ennakkoarvion mukaan BKT kasvoi elokuussa vain 0,4 % vuotta aiemmasta kuten heinäkuussakin. Tammi-kesäkuussa kasvua kertyi vielä 1,2 %. Taloutta pitivät kasvussa sotaan liittyvät teollisuudenalat sekä kulutusvetoiset palvelualat. Investointien hiipuminen on heijastunut rakentamiseen ja investointitavaroiden tuotantoon. 

Jalostusteollisuuden tuotanto piristyi jälleen elokuussa sotaan kytkeytyvien toimialojen vetämänä, kun taas muun jalostusteollisuuden tuotanto supistui. Kasvu jatkui myös vähittäiskaupassa ja kulutusvetoisissa palveluissa. Työttömyysaste on pysynyt edelleen historiallisen matalana ja kireä työmarkkinatilanne on pitänyt yllä palkkojen ripeää kasvua. Tammi-heinäkuussa reaalipalkat nousivat edelleen 4,5 % vuotta aiemmasta. Kaivannaisteollisuuden tuotanto notkahti jälleen elokuussa ja kuljetukset vähenivät. Rakentaminenkaan ei enää kasvanut.

Venäjän BKT-ennusteita onkin laskettu viime aikoina. Maailmanpankin juuri julkaistussa ennusteessa Venäjän BKT:n odotetaan kasvavan 0,9 % tänä vuonna ja 0,8 % ensi vuonna. EBRD:n syyskuun ennuste taas odottaa 1,3 prosentin kasvua sekä tälle että ensi vuodelle. Myös Venäjän budjettikehikon pohjana olevassa Venäjän talousministeriön ennusteessa BKT:n kasvun odotetaan jäävän tänä ja ensi vuonna yhden prosentin tuntumaan. Talousministeriö odottaa kuitenkin etenkin sotaan kytkeytyvien teollisuustoimialojen kasvavan myös tulevina vuosina selvästi koko jalostusteollisuutta nopeammin. Vaikka itse kasvulukuihin liittyy runsaasti epävarmuutta, kertonevat odotukset kuitenkin Venäjän talouspolitiikan painopisteistä tulevina vuosina.  

Venäjän talousministeriö odottaa sotaan kytkeytyvien teollisuudenalojen kasvavan muuta teollisuutta nopeammin myös tulevina vuosina

Lähteet: Venäjän talousministeriö, BOFIT.

Uudessa budjettikehikossa tuloja lisätään veronkorotuksilla, menojen kasvun on määrä maltillistua

Venäjän hallitus hyväksyi uuden alustavan budjettikehikon vuosille 2026–2028 ja lähetti sen duuman käsittelyyn. Samalla kuluvan vuoden valtiontalouden meno- ja tuloarvioita korjattiin. Konsolidoidun budjetin (kattaa federaation ja alueiden budjetit sekä valtion rahastot) tuloarviota laskettiin 3 400 mrd. ruplalla ja menoarviota nostettiin 1 800 mrd. ruplalla. Valtiontalouden menot ovat kuitenkin jo kasvaneet tänä vuonna nopeasti. Uuden korkeammankin menoarvion rajoissa pysyminen merkitsisi sitä, että valtion menoissa ei nähtäisi enää kasvua loppuvuonna.  

Budjettikehikon mukaan valtiontalouden tulojen odotetaan ensi vuonna kasvavan 9 % ja olevan 81 200 mrd. ruplaa. Tulojen kasvu nojaa pitkälti arvonlisäveron korotukseen. Ensi vuoden alussa arvonlisäveroa aiotaan korottaa kahdella prosenttiyksiköllä 22 prosenttiin. Öljy- ja kaasutulojen arvioidaan kasvavan ensi vuonna vain hieman, koska venäläisen öljyn keskimääräisen vientihinnan odotetaan nousevan tämän vuoden 58 dollarista 59 dollariin tynnyriltä. Vuosina 2027–2028 tulojen odotetaan kasvavan 7 prosentin vuosivauhtia.  

Valtiontalouden menoja aiotaan ensi vuonna lisätä vain 4 %, jolloin ne kohoaisivat 85 100 mrd. ruplaan. Näin hidas kasvu merkitsisi menojen supistumista reaalisesti. Budjettikehikossa eritellään budjettisuunnitelmat myös menoluokittain. Toteutuneista menoista ei tarkempia tietoja enää julkaista, joten menoluokkien kehitystä voidaan arvioida vain vertaamalla niitä aiempiin budjettisuunnitelmiin. Uusi kehikko viittaa siihen, että puolustusmenoja aiotaan ensi vuonna leikata hieman, mutta kansallisen turvallisuuden menoja lisätä lähes samalla summalla. Kansantalouteen suuntautuvia menoja (tähän menoluokkaan sisältyy esim. infrastruktuuri-investointeja ja yritystukia) aiotaan kehikon mukaan kasvattaa ensi vuonna jopa 13 %. Sosiaalipolitiikkaan ja terveydenhuoltoon osoitetut menot kasvavat myös, mutta inflaatiovaikutus huomioitaessa ne jäävät tämän vuoden tasolle. Vuosina 2027–2028 konsolidoidun budjetin menoja aiotaan lisätä 6–7 % vuodessa. Puolustusmenojen on budjetoitu kasvavan hieman jälleen vuonna 2027 ja pysyvän lähes samalla tasolla noin 13 000 mrd. ruplassa (nykykurssilla 160 mrd. dollarissa) myös vuonna 2028.    

Valtiontalouden alijäämä paisuu etenkin tänä vuonna

Tämän vuoden korjatussa budjettiarviossa valtiontalouden alijäämän ennakoidaan paisuvan 6 900 mrd. ruplaan (3,2 % BKT:stä). Alijäämä on suurin koko hyökkäyssodan aikana. Tulevina vuosina alijäämän on määrä supistua huomattavasti, 3 800 mrd. ruplaan (1,6 % BKT:stä) vuonna 2026 ja edelleen hieman vuosina 2027–2028. Alijäämä aiotaan kattaa valtion velalla. Vaikka velkaa aiotaan ottaa runsaasti lisää lähivuosina, valtion velan suhde BKT:hen pysyy budjettisuunnitelmissa melko maltillisena. Vuoden 2028 lopussa valtion velka vastaa noin 20 % BKT:stä. Velanhoitokulujen odotetaan myös kasvavan aiempaa maltillisemmin, koska korkojen ennakoidaan laskevan rahapolitiikan keventymisen myötä.   

Kansallisen hyvinvoinnin rahastossa jäljellä olevia varoja halutaan säästää yllättävien häiriöiden varalle, joten niitä ei aiota enää käyttää budjettialijäämän rahoittamiseen. Finanssiministeriön mukaan rahastossa oli likvidejä varoja syyskuun lopussa 4 200 mrd. ruplan arvosta (2 % BKT:stä).

Venäjän konsolidoidun budjetin alijäämän odotetaan uudessa budjettikehikossa kasvavan tänä vuonna huomattavasti

Lähteet: Venäjän finanssiministeriö, BOFIT.