BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2020/18

Kiinan automarkkinat supistuivat jo viime vuonna ja koronakriisi ajoi autoalan entistä syvempiin ongelmiin. Autoalan tuottajien järjestön (CAAM) mukaan helmikuussa autojen tuotanto ja myynti supistuivat noin 80 % vuotta aiemmasta. Vaikka maaliskuussa rajoituksia purettiin ja tuotantoa päästiin käynnistämään, sekä tuotanto että myynti olivat yhä yli 40 % vähäisempää kuin viime vuoden maaliskuussa. Osana elvytystoimia sähköautojen tukia päätettiin jatkaa vuoteen 2023 asti. Tuen oli määrä loppua tänä vuonna.

Kiina on jo sekä maailman suurin autojen tuottaja että autojen markkina-alue, myös sähköautojen osalta. Kiinalaiset autot eivät kuitenkaan ole vielä kovin hyvin menestyneet ulkomailla. Noin 25 miljoonan auton tuotannosta ulkomaille viedään reilu miljoona autoa – niistä merkittävä osa kehitysmaihin ja muihin kehittyviin talouksiin. Ulkomaiset automerkit ovat suosiossa myös kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Suosituin brändi Volkswagen kattaa noin 15 % automyynnistä ja ulkomaiset automerkit yhteensä noin 60 %. Maailman suurilla autonvalmistajilla on tuotantoa Kiinassa.

Kotimaisen autoteollisuuden kehittämiseksi Kiinan strategia on ollut hankkia osaamista ulkomailta yritysostoin (esim. Volvo) ja pakottamalla ulkomaiset valmistajat yhteisyrityksiin kotimaisten valmistajien kanssa. Keväällä 2018 kuitenkin ilmoitettiin, että yhteisyritysrajoituksia puretaan vähitellen. Sähköautoteollisuudessa muutos astui voimaan jo samana vuonna ja esimerkiksi Tesla aloitti 2018 rakentamaan tehdasta Shanghaihin, joka aloitti tuotannon viime vuonna. Uuden energian ajoneuvot ovat myös osa ”Made in China 2025” -ohjelmaa, jonka tavoitteena on kehittää tuotantoa valikoiduilla tulevaisuuden korkean teknologian toimialoilla. Kotimaisen sähkö- ja hybridiautotuotannon on tarkoitus nostaa kiinalaisten autojen arvostusta sekä kotimaassa että ulkomailla ja tavoitteena on, että Kiinasta tulisi myös merkittävä sähköautojen viejä. Kiinalainen M-Byte sähkökatumaasturi on tulossa länsimarkkinoille tämän vuoden lopulla. Kiinasta on kehittynyt lyhyessä ajassa myös johtava sähköautojen litiumakkujen valmistaja.

Liikennevälineiden osuus tavaraviennin arvosta maittain vuonna 2018

202018_k3.png

Lähteet: WTO ja BOFIT.


Näytä viikkokatsaus 2020/17 Näytä viikkokatsaus 2020/19