BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2023/22

Kiina on maailman suurin automarkkina ja maassa myös tuotetaan maailman eniten autoja. Viime vuonna valmistettiin 27 miljoonaa autoa, mikä oli miljoona enemmän kuin vuonna 2021 mutta 2 miljoonaa vähemmän kuin huippuvuonna 2018. Ero seuraavaksi suurimpiin autontuottajiin on suuri, sillä Yhdysvalloissa tuotettiin 10 miljoonaa autoa ja Japanissa 8 miljoonaa. Kiinassa tuotetuista autoista henkilöautoja oli lähes 24 miljoonaa, joista hieman yli 16 miljoonassa oli bensiinimoottori, reilussa 5 miljoonassa pelkästään sähkömoottori ja noin 2,5 miljoonaa oli hybridejä. Kuorma-autoja valmistettiin vajaa kolme miljoonaa ja linja-autoja 0,4 miljoonaa. Sähköautojen ja hybridien osuus tuotannosta on kasvanut hyvin nopeasti.

Kiinassa on runsaasti kotimaisia autonvalmistajia, mutta myös suuret kansainväliset autonvalmistajat tekevät autoja Kiinassa. Kiinan viranomaiset ovat pakottaneet ulkomaiset yhtiöt muodostamaan yhteisyrityksen kiinalaisen valmistajan kanssa, minkä tarkoituksena on ollut kehittää kotimaista autotuotantoa. Vasta vuodesta 2022 alkaen on sallittu täysin ulkomaisomisteinen autontuotanto. Moni ulkomainen toimija kuitenkin jatkaa toimintaa yhteisyrityksenä kiinalaisen osapuolen kanssa. Myös teollisuuspolitiikalla on tuettu voimakkaasti kotimaisia autonvalmistajia esimerkiksi Made in China 2025 -ohjelman piirissä.

Kiinan kotimainen automarkkina on valtavan suuri, mutta viime vuosina myynti on kasvanut vain parin prosentin vauhtia kappalemäärissä mitattuna. Tänä vuonna tammi-huhtikuussa myynti on hieman piristynyt ja autoja on ostettu 7 % enemmän kuin viime vuonna. Henkilöautoista on myyty eniten Volkswagen-merkin autoja, mutta myös kotimainen sähköautoihin erikoistunut BYD on ollut suosittu. Yksittäisistä automalleista eniten on myyty Tesla Model 3:sta.

Samalla kun kotimainen autokauppa on kasvanut tahmeasti, autovienti on ollut ripeässä kasvussa. Kun vuosina 2017–2020 vienti oli miljoonan auton luokkaa vuodessa, vuonna 2021 vietiin 2 miljoonaa autoa ja viime vuonna reilu 3,2 miljoonaa autoa. Viennin kasvu on jatkunut vahvana tänä vuonna, ja kiinalaismedian mukaan maa on ohittanut alkuvuonna Japanin maailman suurimpana autoviejänä. Viime vuonna viedyistä autoista oli henkilöautoja vajaa 2,7 miljoonaa ja niiden vienti on kasvanut nopeimmin. Polttomoottorihenkilöautoja vietiin 1,6 miljoonaa eli 50 % enemmän kuin vuonna 2021. Sähköhenkilöautoja vietiin vajaa miljoona, mikä oli 90 % enemmän kuin 2021. Lisäksi hybridiautojen vienti yli kaksinkertaistui reiluun 0,1 miljoonaan. Henkilöautojen ohella Kiinasta vietiin viime vuonna 500 000 kuorma-autoa, 50 000 linja-autoa ja 8 000 erikoisajoneuvoa. Myös kuorma- ja linja-autoissa sähkömoottoristen mallien myynti on ollut kasvussa.

Perinteisesti Kiinan autovienti on suuntautunut nouseviin talouksiin. Viimeisen 12 kuukauden aikana Venäjä on noussut maan suurimmaksi vientimarkkinaksi. Kiinan tullin mukaan sinne vietiin 308 000 autoa, mikä on muutama tuhat enemmän kuin Meksikoon. Kiinan autovientiä Venäjälle on lisännyt monien länsimaisten valmistajien vetäytyminen markkinalta Venäjän Ukrainassa aloittaman sodan jälkeen. Toisin kuin Kiinan koko viennissä, sähköautojen osuus Venäjän viennissä on varsin pieni ja linja-autojen ja kuorma-autojen vienti on kasvanut selvästi henkilöautovientiä voimakkaammin. Venäjän ja Meksikon jälkeen seuraavaksi tärkeimpiä vientimaita ovat viimeisen 12 kuukauden aikana olleet Saudi-Arabia (234 000 autoa) ja Australia (201 000). Euroopan maista vientiä suuntautunut eniten Belgiaan (184 000) ja Iso-Britanniaan (171 000). Yhdysvaltoihin vietiin 69 000 autoa.

Kiinassa toimii suuri määrä eurooppalaisten, amerikkalaisten, japanilaisten ja korealaisten autonvalmistajien tehtaita. Käytettävissä olevista tilastoista ei näe, miten vienti jakaantuu ulkomaisten ja kiinalaisten valmistajien ja brändien kesken. Toisaalta myös kiinalaisilla autonvalmistajilla on lukuisia tehtaita ulkomailla, lähinnä nousevissa talouksissa ja Venäjällä. Joillakin on kokoonpanoa ja tuotekehitystä myös Euroopassa painottuen Englantiin. Ruotsissa kiinalaisomistuksessa ovat Volvo ja myös vanha Saabin tehdas, jossa on alkamassa Polestar-merkin tuotanto.

Kiinasta viedään eniten autoja (ml. korit) Venäjälle ja nouseviin talouksiin, mutta yhä enemmän myös länsimarkkinoille

202322Ki_3.png

Lähteet: Kiinan tulli, CEIC ja BOFIT.


Näytä viikkokatsaus 2023/21 Näytä viikkokatsaus 2023/23